NO/Teknik


Hej och välkommen till 7A, 7B och 7C:s sida för NO/Teknik!
Här kommer ni att hitta information som rör undervisningen i NO/Teknik.
Kristina
Kristina.Thurberg-Sandberg@uppsala.se

Hej alla elever i 7A, 7B och 7C!
Då var det dags att starta upp ett nytt ämne i NO, Fysik. Vi inleder med Solsystemet, som vi kommer att arbeta med.
Nedan kan du ta del av kursplanen och kunskapskraven i fysik, åk 7-9




Filmer:


Solsystemet







Hej alla elever i 7A, 7B och 7C!
Då var det dags för det sista arbetsområdet i biologi-Djurens indelning.
Det ni kommer att få göra under de kommande veckorna är grupparbeten. De ska redovisas dels muntligt dels i form av en plansch. Instruktionen till grupparbetet samt min inledande lektion finns här nedanför.
Kristina


Hej alla elever i 7A, 7B och 7C!
Då är det dags för ett nytt avsnitt i biologin; Utan grönt inget liv. Arbetsområdet sträcker sig från och med vecka 4 till och med vecka 6. Biologiprov kommer vi att ha onsdag vecka 7 (se provschemat).
Nedan kan du ta del av lektionsplaneringen som gäller under de aktuella veckorna samt den första delen av min presentation/genomgång. Ni kan också ta del av en bild av mikroskopet och dess delar, som vi kommer att använda vid några laborationer.
Kristina

OBS: Inför laborationen v. 5
Ni har nu blivit indelade i nya laborationspar och vecka 5 ska ni tillsammans gör ett slutet ekosystem. Till laborationen behöver ni ta med en 1,5 liters PET-flaska per par av "mjuk" modell, man ska kunna klippa i den. Vill man istället ta med sig en glasburk (2-liters) går det också bra. Glöm inte att korken/locket ska tas med.
Kristina


Detta ska du kunna inför biologiprovet:

1.   Namnge blommans delar och berätta om deras funktion.
2.   Berätta om skillnaden i utseende mellan sporer och frön.
3.   Vilka fördelar växter med frön har jämfört med växter med sporer.
4.   Förklara vad som händer i ett växthus under ett dygn; hur förändras mängden koldioxid och syrgas?
5.   Var någonstans befruktningen i en blomma sker och vad som händer vid befruktningen.
6.   Kunna berätta om samarbetet mellan svampar och träd samt vad det kallas.
7.   Kunna förklara hur allting vi äter ursprungligen kommer från en grön organism.
Till din hjälp använder du dina egna anteckningar, informationen som finns på bloggen och kapitel 2, Utan grönt inget liv. 


Lycka till! Kristina

Planering För Arbetsområde Utan Grönt Inget Liv 7A by Kristina Sandberg on Scribd









Mikroskopets delar by Kristina Sandberg on Scribd




Film: Alger



Film: Vad är ett ekosystem?


Film: Blommor och fröväxter


Film: Från frö till träd




Film: Hur fungerar svampar?


Facit:TDS: 2.1
         TDS: 2.1 Light
         TDS: 2.2
         TDS: 2.2 Light
         TDS: 2.4
         TDS: 2.4 Light
         Finalenfrågor

   
Hej alla elever i 7A, 7B och 7C!
Hoppas att ni alla har haft ett härligt jullov med mycket sömn, god mat och roliga aktiviteter! Nu är det i alla fall dags för en ny termin och ett nytt ämne, biologi.
Det första vi kommer att läsa om är Liv i utveckling. Där kommer vi bland annat att lära oss om hur universum skapades och hur växt - och djurlivet vuxit fram. Detta område kommer vi att läsa i 2 veckor. Därefter kommer fokus ligga på just växternas och djurens liv. Vi kommer att göra ett studie- besök på Biotopia och ni kommer också att få göra grupparbeten.
Kristina

Här nedan kan du ta del av de första två avsnitten (lektionsgenomgångarna) i kapitlet Liv i utveckling samt en bild av en växt-och djurcell.
Liv i Utveckling by Kristina Sandberg on Scribd








Film: Liv- från urtid till nutid.


Film: Evolution, hur funkar det?


Film: Indelning av organismer.





Centrala Innehållet Kemi by Kristina Sandberg on Scribd


Kemi

Nu har vi kommit igång med nästa arbetsområde inom kemin; Syror och baser. Alla har fått en planering, så att man vet vad varje lektionstillfälle kommer att innehålla. Jag har också delat ut en Powerpoint-presentation där jag har summerat det viktigaste från läroboken. Presentationen kan ni hitta här.
Vi har hunnit med att göra en laboration där vi har undersökt om blåbär verkligen alltid är blå.
På onsdag (7B och 7C) och torsdag (7A)  den här veckan, v 47, ska vi undersöka de tre starka syrorna svavelsyra, salpetersyra och saltsyra. Vi kommer att undersöka hur olika metaller reagerar med syrorna, spännande!
På onsdag (7A) och torsdag (7B och 7C) kommer eleverna få förbereda för en undersökning som en kompis sedan ska kunna genomföra. Vi har gått igenom vad man behöver tänka på speciellt när man ska förbereda en undersökning och vi har även tittat på en film som handlar om systematiska undersökningar.

Film: Systematiska undersökningar
Laboration: Är blåbär alltid blå
Laboration: Undersök 4 syror

Syror Och Baser by Kristina Sandberg on Scribd






Kemi

Nu är vi igång med kemin och har hunnit lite mer än halvvägs i planeringen nedan. Mycket av det vi lär oss om är saker som de flesta har läst i åk 6. Under planeringen finns filmer som ni kan gå in och titta på.

Inför provet ska du kunna följande:
  1. rita en modell av en atom
  2. känna till atomens olika delar, hur de är laddade och var de finns
  3. förklara de begrepp vi har läst om (använd gärna ordlistan)
  4. berätta om olika separationsmetoder (hur de används och vad de kallas)
  5. förklara vad som händer vid vattnets fasövergångar
  6. kemins historia (avsnitt 1.10)
När du tränar ska du använda dig av läroboken, kapitel 1 Kemins grunder, häftet och filmerna som finns nedan.
Lycka till! Kristina









Teknik


Just nu arbetar vi med teknik och det vi läser är "Bära eller brista" och "Form och funktion". I avsnittet "Bära eller brista" har vi pratat mycket om material och deras egenskaper, om draghållfasthet och tryckhållfasthet och vad det innebär. Vi har också läst om olika brotyper. Under labblektionerna bygger vi just nu friggebodsstommar i skala 1:20. Vi har gått igenom de olika delarna som ska monteras ihop;
  • syll
  • hammarband
  • golvbjälke
  • stolpregel
  • hanbjälke
  • högben
  • laskbräda
  • stödben
  • kortling
I avsnittet om "Form och funktion" kommer vi att titta närmare på ritteknik och vyplacering.

Inför teknikprov v. 40
Detta ska du kunna:
  • förklara de begrepp som vi har gått igenom ( tänk också på friggebodsstommens delar)
  • namnge olika typer av broar
  • rita en tredimensionell figur från 3 olika vyer och i skala
  • förklara varför man armerar och hur
  • visa vad som menas med det gyllene snittet (gyllene rektangeln)
  • känna till olika material och olika egenskaper hos material                            
När du läser på ska du använda dina anteckningar som hjälp samt läroboken Puls Teknik, kapitel "Bära eller brista" och "Form och funktion".

Lycka till!

Filmer:

Ritteknik: Vyplacering
Brotyper

1 kommentar: